Een reis naar china zal niet alleen veel van ons vergen, maar zeker ook van de bus. Veiligheid speelt daarbij een grote rol. Zo hebben we besloten om de bus te voorzien van een bullbar. De kans is en blijft aanwezig dat je een keer wat raakt als je 35000 km gaat rijden in landen waar het rij-examen niet of nauwelijks bekend is. Het grootste risico loop je met dieren. In India is het bijvoorbeeld heel normaal dat er opeens een koe de snelweg oploopt om het voorbij razende verkeer te inspecteren. Iets wat we in Nederland op de A2 niet zo snel kunnen verwachten.
Verder hebben we besloten, vanwege de grote afstanden die we af zullen leggen, om een draagrek achterop de bus te monteren. Hierop is een extra reservewiel en twee jerrycans met benzine gemonteerd.
Om dit alles te realiseren heb je experts nodig en goed materiaal. Zo zijn we uitgekomen bij de Brandweer van Zeist en Constructiebedrijf van Essen uit Den Dolder. Zij hebben al jaren ervaring met het verbouwen van auto’s en vrachtauto’s om ze bestendig te maken tegen extreme omstandigheden.



Motor revisie door Hot Rod
De motor moest voor de reis compleet gereviseerd worden. We hebben dit laten doen bij HOT ROD in Doesburg, een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft op het gebied van volkswagen oldtimers. We hebben ook een externe oliekoeler laten monteren om de hitte van de woestijn aan te kunnen.
